Ustaz Idris bin Sulaiman
Perbuatan sebahagian masyarakat Islam yang memanjangkan kuku,
memanjangkan misai, mencukur janggutnya sebenarnya bercanggah dengan
Syarak. Bahkan ia dianggap sebagai perbuatan yang jelik dan tidak dapat
diterima oleh fitrah yang baik.
Syarak sentiasa menuntut kepada apa yang baik dan melarang yang tidak
baik. Perbuatan meniru-niru orang kafir inilah yang menyebabkan
sebahagian Umat Islam bukan sahaja menolak apa yang dituntut Agama,
bahkan menolak apa yang dituntut oleh fitrah.
Islam menuntut umatnya menjaga fitrah seperti yang disebut dalam hadis Abu Hurairah, “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Fitrah (manusia) ada lima: khitan, mencukur bulu kemaluan, menggunting misai, memotong kuku, dan mencabut bulu ketiak.” (Bukhari & Muslim)
Di dalam banyak hadis lain, Baginda SAW melarang orang Islam meniru orang kafir, antaranya sabda Nabi SAW, “Bukan tergolong dari kalangan kami siapa yang menyerupai selain kami (iaitu orang kafir).”(Hasan. Al-Tirmizi)
Nabi juga bersabda, “Barangsiapa menyerupai suatu kaum, maka dia tergolong daripada mereka.”(Sahih. Ahmad)
Apabila Nabi mengatakan dia tergolong daripada mereka, hukum dari
perbuatan menyerupai orang kafir (dalam perkara yang khas dan menjadi
identiti mereka) yang paling kurang adalah maksiat, kalau terselamat
daripada jatuh dalam bid’ah ataupun kafir.
Sekiranya yang ditiru adalah urusan ibadah, ia boleh menyebabkan
pelakunya jatuh kafir. Jika bukan ibadah, hukum minimumnya adalah
maksiat.
Namun pada masa yang sama, kita mengetahui realiti bahawa sebahagian
orang Islam pasti akan meniru orang kafir. Ini adalah Sunnatullah
Al-Kauniyah (ketetapan takdir Allah dalam alam), bahawa orang Islam
pasti akan meniru orang kafir sebagaimana dinyatakan oleh Rasulullah,
“Sesungguhnya kalian akan mengikuti orang-orang sebelum
kalian sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, bahkan sekiranya
mereka masuk ke dalam lubang biawak pun pasti kalian turut
mengikutinya.” Kami (sahabat) bertanya, “Wahai Rasulullah, adakah yang
diikuti itu Yahudi dan Nasrani?” Baginda menjawab, “Siapa lagi?” (Sahih Muslim)
Realiti yang berlaku pada hari ini jelas menunjukkan mukjizat
Rasulullah. Apa yang disebutkan oleh Baginda 1400 tahun lepas, di mana
pada masa itu tidak ada tasyabbuh (penyerupaan) kepada orang kafir
kerana para Sahabat semua beriltizam dengan Sunnah Nabi, jauh sekali
tasyabbuh orang kafir, tetapi pada hari ini apa yang disebutkan Baginda
telah menjadi kenyataan.
Sebahagian besar orang-orang Islam dengan mudah bahkan ada yang
bangga meniru dan terikut-ikut dengan apa yang dilakukan oleh
orang-orang kafir Yahudi dan Nasrani.
MEMANJANGKAN MISAI DAN MENCUKUR JANGGUT
Antara contohnya adalah mereka memanjangkan misai dan mencukur
janggut, atau mencukur kedua-duanya. Kedua-dua perbuatan itu salah,
kerana bercanggah dengan hadis di mana Rasulullah mengatakan, “Selisihilah orang-orang Musyrikin, biarkanlah (peliharalah) janggut dan potonglah misai.”(Bukhari & Muslim)
Berdasarkan hadis-hadis yang dibawa di atas, Syariat telah mengajar
kita bahawa ada rambut yang dituntut supaya kita mencukurnya (bulu
kemaluan), ada yang dituntut supaya mengguntingnya (misai), ada yang
dituntut supaya kita mencabutnya (bulu ketiak), dan ada yang dituntut
supaya kita membiarkannya (janggut).
Dalam urusan janggut, dituntut supaya kita membiarkannya,
memanjangkannya, melebatkannya. Adapun misai, dituntut supaya kita
memotongnya (memendekkannya, bukan mencukur).
Kesalahan pertama mereka yang mencukur janggut atau misai adalah
menyerupai orang kafir. Kedua, mereka menyerupai wanita di mana fitrah
kejadian wanita adalah tidak berjanggut dan bermisai. Nabi SAW
bersabda, “Allah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki.” (Al-Bukhari)
Kesalahan ketiga, ia menukar ciptaan Allah tanpa kita sedar. Ini
kerana Allah menciptakan lelaki dengan janggut dan misai secara sengaja.
Buktinya ialah Allah menjadikan wanita tanpa janggut dan tanpa misai,
sebaliknya Allah mencipta lelaki dengan janggut dan misai. Ini adalah
ciptaan Allah.
Jadi perbuatan menghilangkan janggut dan misai bukan saja bercanggah
dengan Syarak bahkan menukar ciptaan Allah. Hal ini ditegah dalam hadis
riwayat Bukhari dan Muslim, “Allah melaknat orang yang mentatoo, yang minta ditatoo, mencabut alis, … dan golongan yang mengubah ciptaan Allah.” Apa saja yang diancam dengan laknat menunjukkan ia adalah dosa besar dan tidak boleh dipandang ringan.
Kesalahan keempat adalah perbuatan itu bercanggah dengan Sunnah Nabi.
Di dalam hadis-hadis sahih Baginda secara jelas menuntut kaum lelaki
memanjangkan dan melebatkan janggut serta memendekkan misai.
SEMUA MAZHAB FEKAH SEPAKAT LARANGAN MENCUKUR JANGGUT
Pelik tapi benar, masyarakat mendakwa bahawa mereka mengikut mazhab
fekah. Di Malaysia, mereka mengatakan bahawa mereka mengikut mazhab
Syafi’i. Pelik tapi benar, semua mazhab-mazhab fekah baik Syafi’i,
Hanafi, Maliki, Hanbali sepakat bahawa mencukur janggut dan misai adalah
maksiat. Tidak ada satu mazhab pun yang mengharuskannya.
Kita tertanya-tanya apa alasan mereka melakukan itu, sedangkan mereka
mendakwa berpegang dengan mazhab. Hadis Rasulullah jelas, bahkan
pendapat mazhab juga jelas. Jadi mereka mengikut siapa? Jelas dakwaan
mengikut mazhab adalah dakwaan semata-mata sedangkan hakikatnya mereka
terikut-ikut amalan orang-orang kafir.
MENIRU PAKAIAN ORANG KAFIR
Perbuatan meniru orang kafir bukan saja dalam mencukur janggut dan
misai, tetapi juga dalam berpakaian, antara contoh mudah adalah memakai
tali leher. Ia mungkin sensitif kerana telah menjadi kelaziman dalam
masyarakat kita, namun masyarakat perlu juga dijelaskan tentang hal ini.
Jelas bahawa ia adalah kod pakaian dan syiar orang kafir, iaitu
Yahudi dan Nasrani. Bahkan tidak ada manfaat pun untuk kita memakainya,
kalau bukan hanya menimbulkan rasa tidak selesa.
Sama sekali jangan seorang mengatakan bahawa apa yang penting adalah
niat. Jangan sesekali mengatakan pakaian zahir tidak penting, yang
penting adalah niat baik. Ini adalah syubhat yang biasa kita dengar. Ini
hanya alasan untuk membenarkan kesalahan yang dilakukan.
Kalau benar hati baik, ia akan terzahir pada luaran. Hubungkait zahir dan batin sangat rapat. Ini seperti sabda Nabi SAW, “Sesungguhnya
dalam jasad manusia itu terdapat segumpal daging. Apabila ia baik maka
baiklah seluruh tubuhnya. Dan apabila ia rosak maka rosaklah seluruh
tubuhnya. Ketahuilah ia adalah jantung (hati).” (Bukhari & Muslim)
Maka kalau benar hati baik, cinta Allah, ikhlas kerana Allah, maka
pasti pakaiannya, tingkah lakunya, akhlaknya, pertuturannya, sikapnya
juga akan baik.
Syarak menuntut supaya kita menjaga zahir seperti mana Syarak
menuntut kita menjaga batin. Adakah seorang yang mengingkari suruhan
ALLAH, buruk tingkah laku, mencuri, tetapi dia mengatakan hatinya suci
dan bersih? Adakah dakwaan itu boleh diterima? Jawapannya adalah kalau
benar hati baik, dia akan menjaga zahirnya seperti mana dia menjaga
hatinya.
Perbuatan lalai dan leka dalam menjaga yang zahir, akhirnya akan
memberi kesan kepada jiwa, hati, dan niat. Tidaklah suatu amalan itu
dizahirkan melainkan ia bermula dari batin. Maka kalau seseorang itu
meniru-niru orang kafir, itu menjadi petanda bahawa hatinya sebenarnya
lebih cenderung kepada orang kafir –wal’iyyazubillah- berbanding terus
berpegang dengan Syariat Islam.
Barangkali ada yang menganggap ini isu remeh. Kita mengatakan bahawa
di dalam Syariat Islam tidak ada satu pun benda yang remeh. Buktinya
adalah kelima-lima perkara fitrah yang disebutkan dalam hadis di awal
tadi.
Barangkali ada yang menganggap remeh perbuatan memanjangkan kuku.
Tetapi itu bercanggah dengan Syarak. Tidak ada satu pun yang boleh
dianggap remeh kalau ia dituntut dan disebut di dalam Agama.
Disiarkan di akhbar pada Sabtu, 26 Oktober 2013
sumber : http://ustazidrissulaiman.wordpress.com/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan