Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Isnin, 23 Disember 2013

Nota Kursus Pengurusan Jenazah Cara Sunnah



NOTA KURSUS PENGURUSAN JENAZAH
تَلْخِيْصُ أَحْكاَمِ الْجَنَائِز
Oleh : Abu Hanim Mohd Riza

Muqaddimah
Menjadi tanggungjawab bagi kita untuk menguruskan ahli keluarga atau sahabat handai yang dalam keadaan sakaratul maut dan yang telah kembali bertemu dengan Rabbul Jalil.
Bahkan ia menjadi kewajipan kepada setiap individu muslim untuk menguruskan jenazah muslim yang lain.
Tanpa ilmu dan petunjuk yang sahih dari Nabi dan para ulama mana mungkin kita dapat menguruskan kematian itu dengan sebaiknya.

Kewajiban Bagi Orang Sakit

1. Menerima ketetapan Allah dengan SABAR.
Sabda Rasulullah SAW : “ sungguh menakjubkan urusan orang mukmin, sesungguhnya semua urusanya adalah baik, dan hal itu tidak didapati kecuali oleh orang mukmin, jika dia ditimpa oleh sesatu yang kegembiraan maka dia bersyukur, dan jika dia ditimpa oleh sesuatu musibah maka dia bersabar, maka itu baik baginya”.HR Muslim
“ Janganlah salah seorang dari kalian mati melainkan ia berprasangka baik kepada Allah”.HR Muslim.

2. mempunyai perasaan Takut ( khauf dan Harap ( raja’)
Iaitu takut akan siksaan Allah kerana dosa-dosa yang dia telah lakukan dan sangat berharap Rahmat ( kasih sayang ) Allah.

3.Tidak kecewa dan putus asa denga penyakit yang dideritai dan tidak mengharapkan kematian.
 قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :"لا تدعوا بالموت ، ولا تتمنوه ، فمن كان داعيا لا بد فليقل : اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا كَانَتْ الْحَيَاةُ خَيْرًا لِي وَتَوَفَّنِي إِذَا كَانَتْ الْوَفَاةُ خَيْرًا لِي."

“ya Allah, hidupkanlah aku sekiranya kehidupan itu lebih baik bagiku dan matikanlah aku jika kematian itu lebih baik bagiku”

4. menyelesaikan semua urusan yang berkaitan denganya seperti hutang piutang, pinjam meminjam dan sebagainya dan sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia berawasiat kepada warisnya untuk menyelesaikan semua urusan tersebut.

5. Berwasiat tentang hartanya.
" مَا حَقُّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ يَبِيتُ لَيْلَتَيْنِ وَلَهُ شَيْءٌ يُوصِي فِيهِ إِلا وَوَصِيَّتُهُ مَكْتُوبَةٌ عِنْدَهُ "
“ tidak wajar bagi seseorang muslim yang tinggal selama dua malam, sedangkan dia ingin mewasiatkan sesuatu melainkan wasiatnya itu ditulis di sisinya ( menulis dengan segera ) Ibn Umar berkata “ tidak pernah aku melewati suatu malam sejak mendengar Rasulullah menyebutkan hal itu melainkan ( catatan wasiat ) itu ada bersamaku. ( muttafaq )

Kewajiban Ahli Keluarga

1. Mentalqin ( membimbing ) kalimah Tauhid.
 فعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( لقنوا موتاكم لا إله إلا الله ؛ فإنه من كان آخر كلامه لا إله إلا الله عند الموت دخل الجنة يوما من الدهر ، وإن أصابه قبل ذلك ما أصابه ) رواه ابن حبان وصححه الألباني في صحيح الجامع (5150)
 “ bimbinglah orang yang menjelang mati antara kalian dengan lafaz Tauhid, barang siapa yang akhir ucapanya dengan kalimah Tauhid saat menjelang kematianya maka ia pasti akan masuk syurga suatu hari nanti meskipun sebelumnya ia telah melakukan apa-apoa yang pernah menimpanya”  ( Ittifaq )

2. mendoakan dan tidak mengucapkan sesuatu perkataan disaat menjelang kematianya kecuali dengan perkataan yang baik.
 قوله - صلى الله عليه وسلم : ( إذا حضرتم المريض أو الميت فقولوا خيرا فإن الملائكة يؤمنون على ما تقولون 
 “ apabila kalian menziarahi orang sakit atau orang mati, maka ucapkanlah dengan perkataan yang baik, kerana sesungguhnya Malaikat akan mengaminkan ( mendoakan 0 apa yang kalian ucapkan” HR Muslim  Syarah Nawawi

Urusan Selepas Kematian

1. memejamkan mata simati dan mendoakanya
 انَّ الرُّوْحَ اِذَا قُبِضَ تَبِعَهُ الْبَصَرُ
 “ sesungguhnya ruh jika dicabut, maka penglihatan mengikutinya”
لا تدعوا على أنفسكم الا بخير فان الملائكة يُؤَمِّنُوْنَ على ما تقولون
 “janganlah kalian mendoakan diri kalian kecuali dengan kebaikan, kerana sesungguhnya malaikat akan mengaminkan ( mendoakan ) apa yang kalian ucapkan

Doa kepada si mati
 اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِأبي سلمة وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ فِي الْمَهْدِيِّيْنَ وَاخْلُفْهُ فِي عَقِبِهِ ِفي الْغَابِرِيْنَ وَاغْفِرْلَنَا وَلَهُ يَا رَبَّ الْعَلَمِيْنَ اَللَّهُمَّ افْسَحْ لَهُ فِي قَبْرِهِ وَنَوِّرْلَهُ فِيْهِ
 Ya Allah, ampunilah Abu Salamah ( tukarkan kepada nama simati ) tinggikanlah kedudukanya pada golongan orang-orang yang diberi hidayah, berilah pengganti untuk orang-orang yang ditinggalkan, ampunilah kami dan dia wahai Rabb Penguasa alam semesta, lapangkanlah kubur untuknya dan terangilah kubur untuknya”.

2. menutup tubuh simati dengan kain.
Berdasarkan kepada hadith Aisyah Radiallahu Anha, “ bahawa Rasulullah SAW ketika wafat ditutupi dengan kain”.
-          Meletakan jenazah diatas tempat yang tinggi seperti di atas katil atau tilam.
-          Membersihkan tubuh mayat dan Istinja’kan mayat.
-          Menutup @ merapatkan mata jenazah.
-          Mengikat dagu jenazah agar mulutnya tidak ternganga.
-          Membetulkan kedudukan tangan jenazah seperti dalam keadaan qiam ketika solat atau meluruskanya dan regangkan sendi anggotanya.
-          Menanggalkan seluruh alat perhiasan termasuk gigi palsu dsb.
-          Menanggalkan pakaian yang dipakai sejurus kematianya.

3. mempercepatkan urusan pengkebumian jenazah.

Perintah Nabi SAW. Dari Abu Hurairah
أسرعوا بالجنائز
 “ segerakanlah pengurusan pengkebumian jenazah!”

Kewajipan Keluarga Simati

1. Bersabar dan Redha dengan ketentuan Allah.
Sabda Nabi SAW
 اِتَّقِي اللهَ وَاصْبِرِي
 “ bertaqwalah kepada Allah dan bersabarlah “

2. Beristirja’
Iaitu mengucapkan انا لله وانا اليه راجعون 
“ sesungguhnya kita milik Allah dan kepadaNya jua kita dikembalikan”. Juga disunnahkan kita terus berdoa
اَللَّهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيْبَتِي وَاخْلُفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا
“ Ya Allah, berilah aku pahala dari musibah yang menimpaku dan gantikanlah untukku dengan yang lebih baik” HR Muslim.

3. Ihdad ( berkabung ) bagi wanita.

Para wanita ( isteri kematian suami ) diLARANG berhias diri selama 4 bulan 10 hari dan selama tidak lebih dari 3 hari jika kematian anak-anaknya.
 لا يحل لامرأة تؤمن بالله واليوم الآخر أن تحد على ميت فوق ثلاث ليال إلا على زوج أربعة أشهر وعشرا
“ tidak HALAL bagi seseorang wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat untuk berihdad lebih dari tiga hari kecuali jika suaminya yang meninggal, maka ia berihdad selama empat bulan sepuluh hari” HR Bukhari

4. Memaklumkan kepada ahli waris yang lain, jiran tetangga & saudara mara.

5.Memaklumkan kepada Pegawai Masjid untuk mendapatkan bantuan selanjutnya.

6.Buat laporan polis

Larangan Kepada Ahli Keluarga Simati

1. Meratapi mayat.

Sabda Nabi SAW :
         اثنتان في الناس هما بهم كفر الطعن في الأنساب والنياحة على الميت
“ ada dua perkara jika dilakukan oleh manusia akan menjadikanya kafir: mencela dalam urusan nasab dan meratapi mayat” HR Muslim.

2. Memukul-mukul muka dan kepala.

3. merobek atau mencarik baju.
            ليس منا من لطم الخدود وشق الجيوب ودعا بدعوى الجاهلية
“ bukan dari kalangan kami orang yang memukul-mukul mukanya dan merobek-robek pakaianya serta memanggil dengan panggilan jahiliyyah” HR Bukhari

4. Mencukur rambut kepala.

5.Mengurai rambut.

“ Diantara perkara yag dibaiat oleh Rasulullah atas kami adalah kami tidak bermaksiat kepadanya dan tidak mencakar-cakar muka, tidak mendoakan kecelakaan, tidak merobek-robek pakaian serta tidak mengurai rambut”.

6. Membiarkan janggut tumbuh sementara sebagai tanda kesedihan.

KETAHUILAH !!! Sesungguhnya berhias diri dengan cara mencukur janggut sebagaimana yang dilakukan oleh kebanyakan orang islam lelaki adalah termasuk dalam perbuatan MAKSIAT. Ini berdasarkan kesepakatan imam 4 mazhab dan para ulama lain kerana perbuatan itu bertentangan dengan dalil-dalil syarie.

Mengumumkan berita kematian seseorang dari atas menara atau dari tempat tinggi kerana dibimbangai ia termasuk dalam kategori meratapi kematian.

Telah diriwayatkan dari Hudzaifah al-Yamani dalam sebuah Hadith sahih bahawa ketika ada orang meninggal dunia ia berkata “ janganlah kalian mengumumkan berita kematian itu, kerana saya khuatir tindakan itu termasuk dalam bentuk meratapi mayat, kerana saya pernah mendengar Rasulullah melarang untuk meretapi mayat”

TETAPI
Dibenarkan bahkan terkadang wajib untuk menyampaikan berita kematian jika dibimbangi tiada orang untuk menguruskan jenazah tersebut. 

Dianjurkan supaya berita kematian itu disebarkan agar meminta orang lain untuk solat jenazahnya dan mendoakan kepada simati. Nabi memerintahkan kita استغفروا لأخيكم    “mohonkanlah keampunan untuk saudara kalian”.

TAMBAHAN
Perbuatan sebahagain besar masyarakat islam dalam negara kita apabila mengumumkan berita kematian atau sebagainya akan diiringi dengan bacaan “al-Fatihah”. 

Ketahuilah bahawa perbuatan itu sebenarnya adalah menyalahi sunnah dan perintah Rasulullah yang memerintahkan kita untuk “ Beristirja’” dan  mendoakan keampunan kepada simati saat kita mendengar perkhabaran itu

Pujian Terhadap Mayat
Hendaklah umat islam memberikan pujian terhadap seseorang yang meninggal dunia dengan pujian yang baik kerana pujian itu adalah doa dan akan dapatkan haknya keatas syurga Allah.
Pujian terhadap mayat itu juga merupakan sunnah Rasulullah.

Memandikan Mayat.
Perintah dari Rasulullah SAW.

 اغسلنها ثلاثا أو خمسا أو سبعا ..... أو أكثر من ذلك
 “ mandikanlah dia dengan tiga kali atau lima kali atau tujuh kali … atau lebih dari itu”…

Persiapan sebelum mandi mayat
Memaklumkan kepada pegawai masjid atau khairat kematian untuk bantuan sepatutnya.
Membeli atau menyediakan perlatan mandi yang sewajarnya.
Memastikan lubang kubur / lahad sudah siap digali.

Peralatan Mandi Mayat
1. Air mutlak secukupnya – getah paip – gayung – baldi dan seumpamanya.
2. Menyediakan tempat mandi yang sewajarnya.
3. Gunakan “bodyshampoo” sebagai ganti sabun mandi
4. Sarung tangan
5. Pewangi : spry atau bakaran
6. Kain basahan mandi mayat.
7. Kain tuala pengelap selepas mandi.
8. Putik kapas secukupnya.
9. Span mandi secukupnya.
10. Tisu basah ( untuk meruang )
PERHATIAN :
Semua urusan mandi dan kafan mayat hendaklah tertutup dari pandangan mata umum. Sebaiknya dilakukan di dalam bilik khas atau ditutup dengan tabir.

Kaifiat Memandikan Mayat
1. hendaklah mayat itu dimandikan sebanyak tiga kali atau lebih.
2. bilangan orang yang memandikanya itu hendaklah ganjil.
3. menggunakan air yang bersih bercampur sesuatu bahan yang boleh membersihkan mayat seperti daun bidara atau sabun.
4. mencampurkan kapur barus dalam air siraman terakhir.
5.memotong tali ikatan rambut dan mencucuinya hingga bersih ( wanita )
6. menyisir rambutnya.
7. menjadikan rambutnya dalam tiga ikatan dan meletakanya dibahagian belakang ( wanita )
8. mayat lelaki diuruskan oleh lelaki dan wanita oleh wanita. Namun ada juga pengecualian ( bahas )
9. menutup badan mayat ketika dimandikan selepas semua pakainya ditanggalkan.
Mulakan siraman mandi dari sebelah anggota kanan dan ratakan siraman pada seluruh anggota tubuh mayat.
11. membersihkan segala kekotoran yang zahir pada anggota badan mayat dengan penuh lembah lembut dan kasih sayang menggunakan span mandi dan body shampoo.
12. Membersihkan qubul dan dubur dan semua anggota di bahagian kepala dengan lemah lembut dan kasih sayang.
13. Ulangi proses menyiram dan menyabun mayat sehingga diyakini bersih.
14. Mengwudukkan mayat.
15. Siraman terakhir dengan siraman air campuran kapur barus.
16. Lapkan keringkan badan mayat  dengan lemah lembut dan kasih sayang

LARANGAN KETIKA MANDI
Kita dilarang sama sekali dari melihat atau mendedahkan aurat si mati dalam apa juga keadaan sekali pun.

Kelebihan Memandikan Mayat
Bagi pemandi mayat akan mendapat pahala yang besar dengan  dua syarat :

i. Menutup aib mayat dan tidak membicarakan perkara yang tidak disukai oleh mayat. Berdasarkan sabda Rasulullah :
“ barangsiapa yang memandikan mayat seorang muslim lalu dia menutupi cacat tubuhnya, maka Allah akan mengampuninya empat puluh kali, dan barang siapa menggali kubur baginya lalu menguburkanya maka dia diberi pahala seperti pahala orang yang memberinya tempat tinggal yang orang tersebut pada hari qiamat dan barang siapa yang mengkafani mayat, maka Allah akan memberinya pada hari qiamat kelak dengan gelang emas dan baju hijau dari sutera halus dari syurga”.  Al-Hadith

ii. Mengharapkan keredhaan Allah semata-mata.
Tidak mengharapkan balasan atau ucapan terima kasih atau perkara-perkara yang bersifat duniawi.
Allah hanya menilai amal kebajikan yang bersifat Ikhlas sahaja.
Sunnah orang yang memandikan mayat untuk mandi
“ barangsiapa yang memandikan mayat, maka hendaklah dia mandi selepas itu dan barang siapa yang membawa jenazah ke kubur maka hendaklah dia berwuduk”. Al-Hadith
Terdapat khilaf tentang perkara ini dan melakukanya dengan penuh ketaatan kepada perintah Rasulullah itulah yang terbaik.

Peralatan Kafan

1. Kain putih bidang 60” x 15 meter
Sabda Nabi; “ pakailah diantara kalian pakaian bewarna putih, kerana itulah sebaik-baik pakaian kalian, dan kafanilah orang yang mati diantara kalian dengan kain putih”
Kain kafan hendaklah lebar dan panjang secukupnya untuk 3 lembar.

2. Pewangi non alkohol atau seumpamanya.
Perintah Nabi
 اِذَا أَجْمَرْتُمُ الْمَيِّتَ فَأَجْمَرُوْهُ ثَلَاًثا
 “ apabila kalian mengharumkan kain kafan untuk simati ( dengan gerharu dan sejenisnya ) maka hendaklah kalian lakukan tiga kali”.
3. Gunting
4. Kapas 3 bantal atau secukupnya.
5. Plastik transparent secukupnya ( untuk jenazah kritikal – jika perlu )
6. pampers dewasa ( jika perlu )
7. kain penutup jenazah

Cara menyediakan kain kafan
1. Ukur tinggi jenazah dan lebihkan 12” di bahagian kepala dan 12” dibahagian kali.
2. Potong 3 lembar kain mengikut ukuran yang telah dibuat.
3. Potong sehelai kain untuk dijadikan jubah / pakaian dalaman bagi wanita.
4. Sediakan lima utas tali pengikat dari kain kafan tersebut atau dari yang lain.
5. Lentangkan 5 utas tali mengikut urutan panjang kain kafan.
6. Hamparkan tiga lembar kain kafan.
7. Taburkan atau renjiskan pewangi pada setiap helai lembaran kain kafan
8. Lentangkan hamparan kapas yang dipotong mengikut size kain kafan.
9. Bentangkan plastik putih ( jika perlu )

Cara mengkafan mayat
1. Baring dan letakan mayat diatas hamparan kain kafan yang telah siap.
2. Letakkan potongan kapas / lipatkan kapas untuk membaluti tubuh mayat.
Letakkan kapas dengan tebal ( ikut keperluan ) di bahagian qubul dan dubur mayat. Dilarang untuk menyumbat lubang qubul & dubur, hidung dan telinga mayat dengat kapas.
3. Mulakan membalut dari sebelah kiri mayat dan menutupnya dengan balutan sebelah kanan selembar demi selembar.
Jika dipakaikan jubah maka hendaklah dilakukan sebelum proses di atas.( wanita sahaja )
Ikatkan lima utas tali pengikat di bahagian atas kepala, dada, pinggang, lutut dan bawah kaki.
Tutupkan mayat yang telah dikafan dengan hamparan kain sewajarnya.
Peringatan :
1. “ Rasulullah dikafan dengan tiga lapis kain tenun putih yang diperbuat dari kapas tanpa ada baju dan serban” HR Bukhari &Muslim.
2. Bagi jenazah wanita afdhal 5 helai termasuk jubah dan tudung serta 3 helai pembalut utama.
3. Ada sebahagian masyarakat kita mengkafankan mayat lelaki dengan memakaikanya jubah dan serban. Perkara itu sebenarnya telah menyalahi Sunnah Rasulullah. Aisyah r.a menyatakan “ Rasulullah SAW dikafankan dengan tiga lepais kain tenun putih yang diperbuat dari kapas tanpa ada baju ataupun serban”. HR Bukhari dan Muslim.

Solat Jenazah
Solat jenazah keatas mayat muslim hukumnya fardhu Kifayah terkadang menjadi wajib sekiranya tiada orang lain yang mensalatinya kecuali kepada 2 golongan :
i. Orang yang mati syahid.
ii, Anak kecil. ( bahas )
Rasulullah SAW bersabda “… anak kecil ( dalam satu riwayat : bayi yang meninggal kerana keguguran dan kedua orang tuanya didoakan agar mendapat keampunan dan rahmat)”…
Berdasarkan zahir hadith ini, bayi yang meninggal dunia kerana keguguran hendaklah di solatkan jika ia telah ditiupkan ruh ( bernyawa ). Iaitu setelah genap empat bulan. Sekiranya ia gugur sebelum itu, maka tidak perlu di solatkan kerana ia tidak dianggap sebagai jenazah.

Tatacara Solat :
1. Niat serta takbiratul ihram.
2. Membaca surah al-Fatihah hingga akhir secara sirr ( perlahan )
3. Takbir intiqalat
4. Membaca Selawat Nabi.

( اللّهمَّ صل على محمدٍ وعَلَى آلِ محمدٍ كما صليتَ على إِبراهيمَ وعلى آلِ إبراهيمَ إنكَ حَميدٌ مَجيد، اللّهمَّ بارك على محمدٍ وعلى آلِ محمدٍ كما باركتَ على إِبراهيم وعلى آلِ إبراهيمَ إِنَّكَ حَميدٌ مَجيد ) وإن اقتصر على قوله : ( اللهم صلِّ على محمد ) فإنه يجوز

5. Takbir Intiqalat
6. Mendoakan untuk mayat.
   “ Jika engkau solat jenazah, maka ikhlaskanlah doa untuk mayat”. HR al-Hakim.
Doa – doa yang diajarkan oleh Nabi SAW :
عن أبي عبدِ الرحمنِ عوفِ بن مالكٍ رضي اللَّه عنه قال : صلَّى رسول اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم عَلى جَنَازَةٍ ، فَحَفِظْتُ مِنْ دُعائِهِ وَهُو يَقُولُ : « اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ ، وارْحمْهُ ، وعافِهِ ، واعْفُ عنْهُ ، وَأَكرِمْ نزُلَهُ ، وَوسِّعْ مُدْخَلَهُ واغْسِلْهُ بِالماءِ والثَّلْجِ والْبرَدِ ، ونَقِّه منَ الخَـطَايَا، كما نَقَّيْتَ الثَّوب الأبْيَضَ منَ الدَّنَس ، وَأَبْدِلْهُ دارا خيراً مِنْ دَارِه ، وَأَهْلاً خَيّراً منْ أهْلِهِ، وزَوْجاً خَيْراً منْ زَوْجِهِ ، وأدْخِلْه الجنَّةَ ، وَأَعِذْه منْ عَذَابِ القَبْرِ ، وَمِنْ عَذَابِ النَّار » حَتَّى تَمَنَّيْتُ أَنْ أَكُونَ أنَا ذلكَ المَيِّتَ . رواه مسلم .

…”Ya Allah, ampunilah dia dan rahmatilah dia, afiatkanlah dia dan maafkanlah dia, muliakanlah kedudukanya, lapangkanlah kuburnya, basuhkanlah dia dengan air, salji dan air sejuk, bersihkanlah dosa-dosanya sebagaimana Engkau bersihkan pakaian putih dari kotoran, gantikanlah rumahnya dengan rumah yang lebih baik, ahli keluarga yang lebih baik, pasangan dengan pasangan yang lebih baik, masukkanlah dia kedalam syurgaMu, dan lindungilah dia dari azab kubur dan dari azab nerakaMu”…

ATAU ditambah dengan doa ini
وعن أبي هُريرة وأبي قَتَادَةَ ، وأبي إبْرَاهيمَ الأشْهَليَّ عنْ أبيه ، وأبوه صَحَابيٌّ رضي اللَّه عنهم ، عَنِ النبيِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم أنَّه صلَّى عَلى جَنَازَة فقال : « اللَّهم اغفر لِحَيِّنَا وَميِّتِنا ، وَصَغيرنا وَكَبيرِنَا ، وذَكَرِنَا وَأُنْثَانَا ، وشَاهِدِنا وَغَائِبنَا . اللَّهُمَّ منْ أَحْيَيْتَهُ مِنَّا فَأَحْيِهِ عَلى الإسْلامِ ، وَمَنْ توَفَّيْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلى الإيمانِ ، اللَّهُمَّ لا تَحْرِمْنا أَجْرَهُ ، وَلا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ » رواه الترمذي

… “ Ya Allah, ampunilah orang-orang hidup dan mati dari kalangan kami, orang yang hadir dan yang tidak hadir,yang kecil mahupun yang tua dewasa, lelaku mahupun perempuan,Ya Allah, barang siapa yang Engkau berikan kehidupan kepada mereka, maka berikanlah kehidupanya di atas agama islam, dan sesiapa yang Engkau hendak matikan, maka matikanlah dia dalam keadaan beriman, Ya Allah, janganlah engkau haramkan pahalanya dan janganlah Engkau sesatkan orang yang masih hidup selepasnya…”

Atau boleh ditambah dengan doa ini
وعن واثِلة بنِ الأسقعِ رضيَ اللَّه عنه قال : صَلَّى بِنَا رسولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم عَلى رجُلٍ مِنَ المُسْلِمينَ ، فسمعته يقولُ : « اللَّهُمَّ إنَّ فُلانَ ابْنَ فُلان في ذِمَّتِكَ وَحَلَّ بجوارك، فَقِهِ فِتْنَةَ القَبْرِ ، وَعَذَابَ النَّارِ ، وَأَنْتَ أَهْلُ الْوَفَاءِ والحَمْدِ ، اللَّهُمَّ فَاغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ ، إنكَ أَنْتَ الغَفُورُ الرَّحِيْمُ »َ رواه أبو داود

…. “ Ya Allah, sesungguhnya si fulan bin sifulan ( sebutkan nama si mati ) telah berada dalam genggaman Mu dan telah berada di samping Mu, maka peliharakanlah dia dari fitnah kubur Mu dan azab neraka Mu, Ya Allah, Engkaulah Zat yang Maha Memenuhi Janji dan Maha Besar, maka ampunilah dosanya dan kasihilah dia, sesungguhnya Engkau maha Pengampun lagi Maha Penyayang..”

7. Takbir Intiqalat
8. Membaca doa
       اللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ، وَلاَ تَفْتِنَّا بَعْدَهُ
 .. “ Ya Allah janganlah Engkau haramkan kedua-duanya dan janganlah Engkau fitnah kepada kedua-duanya selepas ini”..
9. Salam.

Waktu yang dilarang untuk solat jenazah
Uqbah bin Amir r.a. menyatakan ;
..” ada tiga waktu yang Rasulullah melarang kami untuk mendirikan solat jenazah pada waktu tersebut ; ketika matahari terbit meninggi, ketika matahari tepat berada di atas kepala hingga tergelincir dan pada saat matahari hendak tenggelam hingga ia benar-benar tenggelam”…

Mengkebumikan mayat
Mengkebumikan mayat dalah WAJIB hukumnya walaupun mayat itu orang kafir.
Mayat orang islam tidak boleh di kuburkan bersama orang kafir.
Sunnah di kuburkan di kawasan maqam ( tanah perkuburan )
Mendapat kebenaran atau permit dari polis. ( undang-undang Malaysia )

Fizikal kubur
1. hendaklah digali dalam dan luas.
2. afdhal dibuat al-lahd ( lubang liang yang rapat di  dinding kubur.. Kaedah ini digunakan untuk memaqamkan jasad nabi yang mulia ) atau asy-syaq ( liang ditenggah kubur )

Perhatian :
1. kaum keluarga ( lelaki ) serta wali kepada si mati afdhal untuk menurunkan mayat ke dalam kubur.
2.  Sunnah menurunkan bahagian dari arah belakang mayat ( bahagian kaki )
3. Jenazah yang diletakkan dalam liang hendaklah diposisikan menghadap kiblat dengan dibaringkan disebelah kiri badanya.
4. Membuka semua ikatan tapi pengikat kafan mayat.

Sunnah-sunnah pengkebumian
1. membaca    ketika meletakkan mayat dalam liang.
2.  meninggikan kubur kira-kira sejengkal supaya nampak perbezaan dengan tanah yang lain.
3. memberikan tanda seperti batu untuk dikenali oleh warisnya.

Larangan ketika mengkebumikan mayat
1. mengkebumikan pada waktu malam kecuali dalam keadaan memaksa dan hendaklah diterangi dengan cahaya lampu.
2. waktu yang terlarang seperti waktu yang dilarang untuk solat jenazah.
3. Tidak disunnahkan untuk menggali kubur sendiri sebelum mati.

Takziah
Disyariatkan kepada kita untuk bertakziah kepada keluarga orang yang meninggal dunia. Perintah Rasulullah SAW : “ barangsiapa yang bertakziah kepada saudaranya yang beriman pada musibah yang dialaminya, niscaya Allah akan memakaikanya dengan perhiasan bewarna hijau yang ia idam-idamkan nanti pada hari kiamat”…
Apa erti sebenar takziah?.
“..Iaitu menganjurkan mereka yang ditimba musiabah dengan kesabaran saat dia ditimpa musibah dan mengingatkan dia tentang pahala yang dijanjikan oleh Allah kepada orang yang ditimpa musiabah itu, mendoakan orang yang telah meninggal atau yang ditimpa musibah”

Perkara-perkara yang bermanfaat untuk si mati
1. Mendoakanya .
2. Membayarkan puasa nazarnya dan nazar-nazar yang lain.
3. Membayarkan hutang-piutangnya.
4. Amal soleh dari anak-anaknya.

Hukum ziarah kubur
Telah disyariatkan untuk kita menziarahi kubur sebagai memperingati kematian kita pula seleas itu tetapi dengan syarat tidak berdoa dengan doa yang boleh mendatangkan kemurkaan Allah seperti bertawasul kepada ahli kubur dan tidak melakukan perkara-perkara khurafat.
Para WANITA juga dibenarkan untuk menziarahi kubur tetapi mereka dilarang untuk sentiasa berulang alik ke kubur kerana ia akan menjadikan para wanita itu terdedah dengan tangisan yang meratap dan tabarujj ( membuka aurat ) dan juga seakan menjadikan kubur itu sebagai tempat rekeasi serta membuang masa. ( zahir hadith )
Penutup
Semoga semua perkongsian ilmiah dalam kursus ini akan memberikan manfaat kepada anda semua dan diharapkan sesuatu yang baik dapat diajarkan kepada orang lain selepas ini.

Ikhlas :
Mohd Riza Bin Kamaruddin
012-3718809

Tiada ulasan: