Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Isnin, 16 Disember 2013

Cina mai cukuq jamboi?






Riuh baru-baru ni diperkatakn orang ada sorang ADUN Cina dari DAP mai cukuq jamboi kat dalam satu majlis.

saya cuma nak ulas sikit jer dan saya nak katakan bahawa cukur jambul tu bukan dari syariat islam pun... ia hanya syariat melayu dan dah jadi adat turun temurun orang melayu dan dalam masa yang sama perintah Nabi yang Mulia supaya setiap kelahiran anak muslim itu hendaklah diiringi dengan sembelihan aqiqah pada hari ke 7 dan sunat diberikan nama yang baik-baik.

buat majlis cukur jambul tu langsung tiada asasnya dalam agama islam yang suci murni ini... saya dah lama bercakap isu majlis cukur jambul ni... ramai yang pandang enteng bab ni dan seakan tidak sempurna syariat islam tu kalau tak buat majlius cukur jambul yang diiringi dengan bacaan berzanji dan marhaban serta majlis berendoi namun dalam masa yang sama saya dapati hampir semua majlkis cukur jambul ni telah meninggalkan perintah menyembelih aqiqah... wallahua'lam jika ada yang buat sembelihan aqiqah kemudian dibuat majlis cukur jambul pulak... mungkin ada dan saya tak nafi... tetapi itu pun sebenarnya tidak menepati sunnah nabi yang mulia yang memerintahkan kita sembelih aqiqah dan mencukur seluruh rambut bayi itu.. klau tak caya bukalah kitab-kitab hadis yang membicarakan bab ini.. datang mana pulak istilah cukur jambul ni?... nak cukur tu pulak kebiasaan yang saya liuhat ketika orang ramai yang hadir dlam majlis tu berdiri sambil melaungkan merhaban... ini pun tak tahu syariat mai mana?...

utk nk ulas buat apa cina ni mai dan apa hukum dia potong jambul bayi tu... saya katakan saya tak boleh nak komen sebab saya pun tak tau apa tujuan itu... kalau itu mencemarkan adat orang melayu.. mungkin saya katakan ye itu adat orang melayu tapi bukan dari syariat islam... suka hati korang le... lepas ni jangan lupa panggil karpal singh atau lim kit siang utk buat majlis belah mulut pulak ye!

Tiada ulasan: