Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Selasa, 8 Jun 2010

Poligami...apa yang perlu anda tahu....

Seorang lelaki boleh berkahwin dengan seorang perempuan yang lain dalam masa ianya beristerikan dengan seorang atau dua ataupun tiga isteri, dengan kata lain poligami ialah perkahwinan lebih daripada satu dan poligami merupakan suatu perkahwinan yang jelas disyariatkan oleh Islam berdasarkan kepada nas Al-Quran yang bermaksud.

“Maka nikahilah wanita-wanita yang kamu senangi, dua, tiga atau empat, tetapi jika kamu takut tidak berlaku adil,maka seorang sajalah.”

(Surah An-Nisaa’ : 3)

Syarat-syarat poligami di antaranya ialah :-

1. Melakukan keadilan di antara para isteri dan tidak melebihi antara seorang isteri dari yang lain dan tidak membezakan mereka mengikut tabiat semulajadi sebagai manusia.

2. Keadilan di sini ialah menyara nafkah zahir dan batin seperti makan, minum, pakaian dan tempat tinggal.

3. Menentukan bilangan bagi giliran.

4. Layanan sehari-hari terhadap isteri.

Jika mengetahui tidak dapat berlaku adil dan sengaja melanggar syarat-syarat yang diharuskan poligami, maka ia telah sengaja melakukan penindasan dan kezaliman.

Firman Allah Ta’aala dalam surah Az-Zuhruf ayat 65, maksudnya :

“Neraka Wil (kecelakaan dan kebinasaan) adalah bagi orang-orang yang zalim dengan azab siksa yang tidak terperi pada hari Kiamat.

Walau bagaimanapun, keharusan berpoligami itu tidaklah secara mutlak kepada semua lelaki. Sekiranya seorang suami tidak boleh berlaku adil di antara isteri-isterinya berdasarkan kepada nas tersebut di atas, maka undang-undang keluarga Islam di bawah Seksyen 23 telah memperuntukkan bahawa berpoligami tidak boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya. Malah seseorang yang hendak berkahwin lagi secara poligami terlebih dahulu dia mesti mendapatkan kebenaran bertulis dari Hakim Syariah. Agama Islam mengharuskan poligami adalah kerana keadaan masa dan hajat umat manusia seluruhnya.

Bila dikaji dengan mendalam, jelas bahawa Islam mengharuskan poligami ialah kerana terdapat beberapa faedah dan sebab-sebab untuk memelihara kesucian agama Islam dan kebaikan manusia. Di antaranya :-

1. Menjamin kemuliaan agama Islam dan kehormatan umatnya dari sebarang godaan.

2. Menutup dan mengurangkan perzinaan dan pelacuran.

3. Membiakkan keturunan dengan cara yang halal.

4. Mengurangkan bilangan anak-anak di luar nikah dan pengguguran.

5. Seorang perempuan tidak dapat menyempurnakan kehendak nafsu suami kerana beberapa halangan yang tidak dapat dielakkan sedangkan suaminya tidak terbatas.

6. Perempuan sentiada berkehendakkan pimpinan dan sokongan dari kaum lelaki dengan sebab kelemahannya yang semulajadi.

7. Bilangan kaum perempuan lebih banyak daripada kaum lelaki pada bila-bila masa sahaja terutama pada masa peperangan.

8. Setiap pasangan suami isteri pada asalnya ingin mendapat zuriat dan keturunan tetapi kadangkala seseorang yang berkahwin itu didapati mandul, di kala itu hilanglah tujuan asalnya kalau tidak dibenarkan poligami.

9. Nafsu berahi kaum lelaki untuk melakukan hubungan kelamin tidak terbatas pada setiap peringkat umur, meningkat 70 – 80 tahun nafsunya masih kuat.

10. Kebanyakan perempuan-perempuan yang umurnya dalam umur 50 tahun atau perempuan yang telah kering darah haidnya, tidak merasa sanggup lagi melayani nafsu suaminya, malah sudah mula hendak melarikan diri dari melakukan hubungan kelamin dan terasa jijik bila mendengar soal-soal itu.

.

Wallahua’lam

Sumber : 1. http://www.unitagamakmb.com

Insyaallah akan bersambung...... tentang adab dan akhlak berpolgami...

Tiada ulasan: