Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Ahad, 19 September 2010

Hilangnya Semangat Ramadhan

Alhamdulillah kini Ramadhan telah 11hari berlalu meninggalkan kita namun kesan dari tarbiyah ramadhan nampanya kurang meninggalkan kesan kepada kebanyakan kita. Bukan salah pada kemuliaan Ramadhan itu namun ia adalah kealpaan kita sendiri.

Mari kita singkap kegagalan kita dari menghayati kesan Ramadhan.

1. Solat berjemaah. Telah 11 hari berlalu masjid dan surau nampaknya masih terlalu suram dan lenggang. Jika kita lihat sepanjang ramadhan lalu masjid khususnya akan menerima kehadiran para jemaah yang cukup membanggakan....namun hari ini ia sungguh mendukacitakan....masjid yang besar akan kelihatan terlalu lenggang dan sepi....sudah tiada kelihatan lagi kelompok insan yang beriktikaf..sambil membaca al-Quran dan sebagainya....maknanya kita telah gagal menghayati tarbiyah ramadhan.

2. Soalan mudah untuk kita sendiri...sejak 11 harai ini sudah berapa lembaran al-Quran yang sudah kita baca ?....secara jujur mungkin masih ada lagi yang belum menyentuh al-Quran apatah lagi membacanya...atau mungkin yang adapun jika ada kematian dikalangan ahli keluarga dalam tempoh 11 hari ini atau yang membaca surah Yasin pada malam Jumaat lalu.....nampaknya Ramadhan dan mukjizat al-Quran juga tidak mendatangkan kesan kepada masyarakat kita hari ini.

3. Sudahkah kita menunaikan puasa sunat 6 hari dalam bulan Syawal ini?.....jawablah sendiri....

4. Secara tidak sedar kita turut meraikan pembebasan SYAITAN dari dibelenngu sepanjang Ramadhan lalau apabila ramai dari kalangan kita teruja dan terpesona dengan tayangan TV yang memuatkan tancangan dan tajuk-tajuk filem hantu.....Bagaimana mungkin kita boleh turut tertarik dengan cerita-cerita hantu yang ditayangkan itu? Sepanjang ramadhan lalu kita cukup kuat dan kental emuji akan kebesaran Allah swt dan kini kita kental dengan cerita hantu pual..... begitulah licik dan halusnya YAHUDI menggugat keimanan kita..... Wallahualam...akan bersambung....

Tiada ulasan: