Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Khamis, 9 April 2009

Bila Artis Bertemu Ulama'

Bak kate pepatah " ikan di laut, asam didarat, dalam kuali bertemu jua" itulah yang berlaku yang menyejukan mata memandangnya dan menyegarkan telinga mendengarnya.
Dalam suasana politik Malaysia yang panas sejak kebelakangan ini dari Pilihanraya Kecil Dua Bukit ke Satu Batang menjadikan kita lemas dan rimas dengan bahang kepanasan pilihanraya dan kini kita dipanaskan lagi dengan debaran siapakah barisan baru kabinet Malaysia pimpinan YAB Dato' Seri Najib Tun Abd Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia Ke 6.
Apapun saya cukup tertarik apabila melihat 2 foto ini yang juga sebenarnya melakarkan sejarahnya yang tersendiri apabila artis tersohor dan penyanyi no 1 negara yang menjadi tetamu kepada DYMM Al-Sultan Kelantan datang bertamu ke Pejabat YAB Tuan Guru yang tersohor sebagai seorang Ulma' dan Ketua Kerajaan yang Zuhud.
Walau apa pun kita mengharapkan agar pertemuan 2 orang tersohor ini akan memberikan impak yang baik dan besar kepada setiap warga Malaysia untuk mencontohi teladan yang dipamerkan ini apabila seorang artis tanpa rasa kekok mengunjungi seorang tua yang bergelar Tok Guru kerana hormatkan ilmu dan tawaduknya dalam kehidupan seharianya.
Moga lebih ramai lagi artis yang sedar akan perkara yang boleh dianggap remeh dan kecil ini kerana jurang keduanya amat besar dan luas namun harus diingat bahawa kehidupan kita hanyalah bersifat sementara sahaja dan kerjaya sebagai seorang artis nyanyian atau lakonan adalah satu sandiwara dunia sahaja dan hanya berguna setakat masih diperlukan sahaja.

Bila kematian sudah bertamu maka para Tok Guru dan Tok lebai jugalah yang berguna untuk menuruskan jenazah kita dari mandi hinggalah ke Talqin di perkuburan. Tak tahulah saya kot ade umat ini yang terlalu fanatik akan memanggil para artis untuk menguruskan jenazah seterusnya si artis jugalah yang bertalkin di perkuburan dsengan lagu-lagu baru dari album mereka.

Maka janganlah kita sombong terhadap para alim ulama' kita, hormatilah keilmuan dan kezuhudan mereka kerana Ulama' Itu Adalah Waris Para Rasul. Wallahualam



Tiada ulasan: