Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Sabtu, 27 Jun 2009

Selamat Hari Bapa

Seorang insan yang penting perananya dan yang paling bertanggungjawab dalam menguruskan sesebuah rumahtangga adalah seorang yang bergelar suami kepada isterinya, dia juga bergelar seorang bapa kepada anak-anaknya.

Seorang bapa mempunyai peranan dan tanggungjawab yang berat dalam menentukan perjalanan isi rumahnya terutama kepada anak-anaknya. Dialah yang mencorakkan perilaku anak-anaknya. Tanggungjawabnya jugalah memberikan pendidikan serta dialah yang bertanggungjawab menyediakan perbelanjaan untuk membesarkan anak-anaknya serta menyediakan perbelanjaan untuk pendidikan anak-anaknya. Dia jugalah yang dipertanggungjawabkan untuk melindungi anak-anaknya dari sebarang ancaman dan fitnah serta dialah yang mencorakkan moral dan akhlak anak-anaknya.

Jika diimbau kembali kenangan tentang pengorbanan seorang yang bergelar bapa, dia diawal pagi sudah keluar pergi turun ke kebun untuk menoreh getah sehingga menjelang tengahari kemudian sebelah petangnya dia terpaksa pula membuka bengkel membaiki motorsikal demi untuk menjana ekonomi untuk perbelanjaan membesar dan mendidik saya serta adik-adik yang lain.

Bahkan sebelum itu kira-kira diakhir tahun 70 an dan diawal tahun 80an ketika mana kebun getah kami belum boleh mengeluarkan hasil maka pilihan bagi bapa ialah bekerja dengan kontraktor untuk servey hutan simpan disebuah daerah di Pahang. Dia tinggal didalam hutan dalam tempoh yang lama kadang kala 2 minggu baru boleh balik untuk menemui kami sekeluarga. Bayangkan pada ketika itu binatang buas seperti harimau, gajah, beruang dan sebaginya masih banyak berkeliaran bahkan saya masih teringat lagi sang harimau bermain-main dibawah rumah kami pada ketika itu. Begitulah jerih perihnya bapa mencari nafkah untuk menyara kami sekeluarga. Kadangkala beliau masuk ke hutan untuk mencari rotan, petai dan damar untuk dijual sebagai sumber sampingannya. Kesungai juga dia turun untuk menangkap ikan sebagai memenuhi ruang masa yang bermanfaat. Disamping itu dia juga meneroka hutan untuk membuat kebun tambahan, bermula dari menanam pisang sebagai tanaman kontan kemudian pelbagai aneka tanaman ditanam seperti durian, cempedak, rambutan, dokong, jambu madu dan sebagainya ditanam dan kini ia sudah mengeluarkan hasil.

Pada tahun 1985 kebun getah kami sudah boleh mengelurkan hasil maka bermula dari itu, kerjanya tertumupu sebagai penoreh getah. Hasil kerja kebun itulah dia menyara saya dan keluarga dan dari hasil itulah dia menyekolahkan saya dan adik-adik hingga berjaya kini.

Pada lewat tahun 90an dia mengorak langkah menceburi bidang perniagaan secara kecil-kecilan dengan membeli dan menjual getah scrap dari pekebun-pekebun lain. Berniagaan yang baginya sangat menguntungkan akhirnya terpaksa ditutup kerana dikhianati oleh orang yang mencemburuinya. Dia redha dan berkata kepada kami " rezeki Allah ni luas kita kena cari kerana dia tak datang sendiri, biarlah orang dengki kat kita, kita jangan dengki kat orang"...

Berkat kerja keras dan sifatnya yang berjimat dan berhemat dia dan ibu telah mampu pergi menunaikan Fardhu Haji pada tahun 2006 dan sekembalinya ke tanahair iaitu selepas 44 hari di pergi mengadap Alkhaliq untuk selama-lamanya iaitu pada 02 april 2006.
Dia kembali kerahmatullah kerana diserang sakit jantung di Hospital Sultan Ahmad Shah Temerloh pada jam 02.34 petang 02 April 2006.

Alhamdulillah kami adik beradik semuanya ada tatkala beliau sakit 2 hari sebelum meninggal dan kami adik-beradik sempat memberikan khidmat terakhir kepadanya. Pada 1 april 2006 sejurus selepas solat Asar dan sebelumnya saya dan isteri sempat memandikan beliau, beliau rebah dan terus tidak sedarkan diri, setelah berbincang dengan adik-adik yang lain maka kami bawa dia kehospital pada jam 08.00 malam. Ayah dan adik-beradik beliau terus dihubungi dan mereka segera datang menziarahi bapa di hospital. Bagaimana kami pada ketika itu diselubungi perasaan resah dan gelisah menanti laporan doktor yang merawat beliau kami masing-masing berdoa agar ia sembuh atau jika itu adalah tempoh ajalnya maka kami bermohon agar Allah mengambil beliau dalam keadaan tenang.

Sejurus dimaklumkan oleh doktor bahawa bapa kami telah kembali ke rahmatullah maka hibalah kami namun menerima ketetapan Allah itu dengan sabar dan saya sebagai anak sulung telah meminta kerjasama teman-teman dan ahli kariah untuk segera menyempurnakan jenazahnya pada petang itu juga. Dengan kerjasama teman-teman dan orang kampung jenazahnya selamat dikebumikam menjelang Maghrib pada hari yang sama dan sebelumnya saya sendiri mengetuai untuk memandikan jenazah bapa disamping dibantu oleh adik lelaki saya Azman dan adik-beradik bapa yang lain kemudian mengkafankanya dan saya sendiri mengimamkan solat jenazah terhadapnya. Adik saya Azman bertungkus lumus dan dibantu oleh teman-teman yang lain menambus tanah semasa mengkebumikanya. Alhamdulillah menjelang Azan Maghrib segalanya telah selesai dan kini sudah 3 tahun lebih bapa meninggalkan kami sekeluarga namun wajahnya, tutur bicara dan nasihatnya masih terngiang-ngiang ditelinga kami dan saya sendiri kerap bermimpi bertemu denganya dalam pelbagai keadaan dan yang terkini saya bermimpi beliau mengajar kepada saya bagaimana hendak membaiki pump racun, saya sedar bahawa kebung peninggalanya sudah terlalu semak dan perlu diracun serta dibersihkan...durian hasil dari tanamanya juga sudah gugur.

Kepada teman-teman yang masih mempunyai ibu- bapa lakukan yang terbaik terhadap mereka, santunilah mereka dengan hormat, dampinggilah mereka selagi mereka masih ada, sayangilah mereka selagi mereka bernyawa, taatilah mereka selagi ia membawa manfaat ziarahilah mereka selagi mereka mampu bertamu, cium lah dahi mereka selagi ia mempunyai perasaan.

" Ya Allah Engkau rahmatilah bapaku, ampunilah segala dosa-dosanya, kasihanila ia sebagaimana ia mengasihani ku semasa kecil, luas dan terangilah kuburnya, tempatkanlah ia beserta dengan orang-orang salleh dan orang-orang yang mendapat keampunanMU" alfatihah..
Memoria bapa tercinta Haji Kamaruddin Bin Hj Hassan Bin Asim Bin Asri. Lahir pada 23/08/1953 kembali ke Rahmatullah pada 02/04/2006. Selamat Hari Bapa dari MRK albanjari.



Tiada ulasan: