Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Jumaat, 24 April 2009

Hikayat Putera Syazlan Yang Menyesatkan


Saya terpanggil untuk membangkitkan satu perkara yang mungkin kita terlepas pandang atau kebanyakan kita mengambil sikap buat tidak tahu yang sering mengunjungi rumah kita melalui saluran astro.


Kebetulan pada minggu lepas saya terlihat satu rancangan melalui chanel 611 astro iaitu program khas untuk kanak-kanak dan alangkah terkejutnya saya bila melihat pada ketika itu satu episod yang diberi nama "Hikayat Putera Syazlan". Walaupun pada peringkat awalnya saya sendir ambil tak endah tentang rancangan itu namun satu perkara yang saya sangat terkejut apabila seorang budak dalam rancangan itu yang bernama "Syazlan" mempunyai sebuah 'Buku Ajaib" yang boleh berkata-kata dan boleh memberikan segala benda yang dihajatkan oleh budak itu.


Terfikir saya pada ketika itu bagaimana rancangan seperti ini boleh dibiarkan menerobos masuk dalam minda anak-anak kita. Bagi saya cerita yang dipaparkan itu boleh menyesatkan fikiran anak-anak kerana mana mungkin ada sebua buku hikmat atau buku ajaib yang boleh berkata-kata dan mampu memberikan dan menunaikan hajat kepada seseorang?


Saya bukanlah seorang yang layak untuk menghukumkan perkara itu namun ia jelas boleh memesongkan akidah anak-anak. Saya tidak pasti darimanakah penerbit rancangan itu mendapat sumber cerita dan menamakan ia sebagai satu cerita dari satu hikayat? Jika rancangan itu adalah rancangan kartun mungkin kita dapat katakan bahawa ia adalah satu khayalan tetapi apabila ia dilakunkan oleh orang hidup dan islam pula saya merasa cukup hairan.


Bagi saya ia bukan sekadar itu tetapi lebih menghina islam terutamanya kitab suci al-Quraan itu sendiri. Mana mungkin ada buku atau kitab lain yang lebih mulia dari Mukjizat al-Quran.


saya cadangkan kepada para pengunjung blog ini melihat sendiri rancangan tersebut dan menilai sendir dan berharap kepada para Mufti kita bertindak sesuatu mengenai perkara ini. Kalau cina yang non mslim membaca petikkan al-Quran kita sibuk mengatakan dia menghina islam takkan perkara ini tidak dinakana sebagai menghina al-Quran dan islam itu sendiri. Wallahualam.....

Tiada ulasan: