Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Isnin, 17 Mei 2010

Enam Persoalan Tentang Talak

SOALAN PERTAMA

Seorang suami melafazkan talak seperti mengucapkan : Aku ceraikan kau..aku ceraikan kau..aku ceraikan kau..aku ceraikan kau..dan kesemuanya disebutkan di dalam satu majlis..dengan perasaan marah...adakah lafaz lebih daripada 3 kali itu jatuh kepada talak 1 atau 3?

JAWAPAN :

Talak telah terjadi dengan melafazkan lafaz talak secara jelas seperti “Aku Ceraikan Engkau”. Manakala masalah melafazkan talak secara berulang-ulang kali di dalam satu majlis adalah dikira mengikut bilangan lafaz tersebut berdasarkan mazhab al-Imam Syafie radhiyallahu anhu. Jika seorang suami melafazkan talak secara jelas sebanyak lebih daripada 3 kali maka yang dikira hanyalah tiga sahaja manakala yang selebihnya dianggap sia-sia.

Perasaan marah ketika melafazkan talak tidaklah diambil kira. Ini kerana kebiasaannya, talak akan dilafazkan sememangnya ketika marah.

Seseorang pernah bertanya kepada Saidina Uthman bin Affan radhiyallahu anhu : “ Aku telah mentalakkan isteriku sebanyak 100 kali, bagaimana Ya Amirul Mukminin?” Maka Saidina Uthman radhiyallahu anhu menjawab : “ Tiga talak yang pertama telah mengharamkan hubunganmu dengan isterimu manakala 97 yang selebihnya hanyalah permusuhan di antara dirimu dan isterimu” .

Perkara yang sama pernah ditanyakan kepada Saidina Ali bin Abi Talib radhiyallahu anhu wa alaihi al-salam.

****

SOALAN KEDUA

Apabila suami sedar dan ditanya tentang lafaz tersebut..maka suami mengatakan bahawa dia tidak melafazkan apa-apa lafaz talak pun..jadi adakah jatuh talak tersebut?? dan apabila dibawa permasalahan di hadapan qadi..suami tidak mengaku bahawa dia ada menyebutkan lafaz talak..jadi macamana ye Ustaz?

JAWAPAN

Jika si isteri mendengar dengan jelas bahawa si suami telah mentalakkan dirinya sebanyak 3 kali tetapi si suami tetap mengingkarinya maka pendapat yang diterima adalah pendapat si suami. Maka si suami perlu mengakui di hadapan Qadhi bahawa dia tidak melafazkan cerai dan perlulah bagi si suami untuk bersumpah di hadapan qadhi.

Namun para ulama Syafieyah mengatakan bahawa si isteri yang mendengar perkataan tersebut secara jelas perlulah menjauhkan diri daripada suami sekadar kemampuannya dan tidak membenarkan dirinya disentuh oleh suaminya untuk disetubuhi.

****

SOALAN KETIGA

Isteri ditalak sewaktu hamil..haram hukumnya..tapi apabila dia rujuk kembali..adakah berkurang 1 koata talak suami apabila lahirnya anak itu?

JAWAPAN

Pertamanya : Perlu diperbetulkan, talak ketika seseorang perempuan tersebut di dalam keadaan hamil tidaklah haram. Malah kata para ulama talak kepada seorang perempuan hamil , kanak-kanak serta perempuan yang sudah terlalu tua tidak langsung termasuk di dalam kategori talak sunni atau bid’ie.

Kedua : 1 koata talak suami tetap akan berkurang apabila lahirnya anak tersebut.

****

SOALAN KEEMPAT

Isteri ragu-ragu tentang lafaz suami..selalu sebut lafaz.. “Apakata kita bercerai talak 1?atau..nak ke kita bercerai talak 1?”Adakah jatuh talaknya ustaz?

JAWAPAN

Ini disebutkan oleh para ulama sebagai talak ta’liq. Maka jika si isteri bersetuju dengan mengatakan “ Nak” maka akan jatuhlah talak satu tersebut. Jadi janganlah bermain-main dengan lafaz talak tersebut.

****

SOALAN KELIMA

Di dalam telefon..suami sedang marah..isteri seperti mendengar kata-kata suami seperti menceraikannya..tapi apabila ditanya pada suami ..suami mengatakan bahawa dia tidak melafazkan talak..jadi macamana ustaz?kerana hati si isteri ragu-ragu..

JAWAPAN

Persoalan ini juga berkaitan dengan perbezaan pendapat di antara suami isteri adakah si suami melafazkan talak atau tidak kemudiannya dinafikan oleh si suami.

Para ulama mengatakan bahawa , di dalam permasalahan sebegini pendapat yang diterima adalah pendapat di bahagian suami dan suami tersebut perlulah bersumpah bahawa dia tidak melafazkan talak ketika berbicara di dalam telefon tersebut.

Berkemungkinan si isteri hanya menyangka bahawa ianya terdengar lafaz talak namun hakikatnya adalah sebaliknya. Maka perkahwinan tersebut adalah seperti biasa.

****

SOALAN KEENAM

Suami pernah melafazkan talak..tetapi lupa sudah berapa kali melafazkannya..dihadapan qadi pun masih tidak ingat berapa kali..jadi talak itu jatuh kepada talak berapa?adakah kembali kpd yang sedikit?

JAWAPAN

Berdasarkan persoalan ini, jelas menunjukkan bahawa si suami pernah melafazkan talak tersebut namun selepasnya terlupa bilangan talak yang diucapkan.Maka kata para ulama al-Syafieyah , jika berlaku sedemikian ianya akan dikembalikan kepada bilangan yang paling sedikit. Maksudnya jika si suami keliru sama ada pernah menjatuhkan talak satu atau dua maka diambil kira talak satu tersebut.

Namun wara’ di dalam permasalahan ini adalah lebih baik untuk menjaga agama dan maruahnya. Jika mengikut hukum wara’ maka si suami perlulah mengambil kira yang paling banyak bilangannya.

Sumber: http://nazrulnasir.blogspot.com

Tiada ulasan: