Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Jumaat, 24 Julai 2009

TAZKIRAH : Memberi Hutang Lebih Besar Pahalanya Dari Memberi Sedekah

Pada malam Isra' dan Mikraj Nabi SAW, baginda melihat di tulis dipintu syurga : orang yang memberi hutang lebih besar pahalanya dari orang yang memberi sedekah. Lalu baginda bertanya kepada jibril ; tidakkah orang yang memberi sedekah itu tidak akan mendaspat kembali hartanya sedangkan orang yang memberi hutang akan ndapat kembali hartanya ? mengapa orang yang memberi hutang itu lebih bbesar pahalanya dari orang yang memberi sedekah ?

Jawab malaikat jibril : pada kebiasaanya orang yang berhutang itu lebih mendesak dan kesemppitan dalam urusan kehidupanya dan berharap kepada pertolongan adapun orang yang menerima sedekah itu tidak semstinya seorang yang susah dan memberi sedekah itu adalah lebih mudah dari memberi hutang.

Memberi hutang adalah satu perkara dari Muamalah Islam yang dihalalkan oleh Allah SWT dengan syarat orang yang memberi hutang tidak menekan dan bersifat zalaim kepada orang yang berhutang dan orang yang berhutang pula mestilah bertimbangrasa dan berusaha untuk menjelaskan kembali segala hutang piutanya dan di wajibkan orang yang memberi dan menerima hutang itu menulis setip isi jumlah hutang-piutangya agar tidak berlaku amalan riba dan didak berlaku zalim-menzalimi antara satu sama lain.

Dalam perkara ini kita melihat susana ekonomi negara yang tidak menentu ini kita dapati ramai dari kita yang telah dihimpit dengan masalah kewangan yang memerlukan perhatian dan bantuan dari sahabatnya yang lain.

Adalah terlalu sukar bagi kita untuk memberi pin jam dan memberi hutang hatta kepada adik beradik dan sahabat karib kerana kita tidak memahami kelebihan memberi hutang bahkan jauh dari itu kita sebenarnya merasa tidak yakin dan curiga serta bimbang kalau-kalau orang yang kita beri pinjam itu tidak membayarnya kembali.

Maka jalan pintas kepada kemelut kewangan yang dihadapi mereka pun mencari ceti-ceti haram atau Ah long untuk meminta bantuan segera kewangan. Secara jujurnya kita dapati bahawa ceti-ceti haram dan Ah Long ini mampu mengatasi masalah kewangan yang dihadapi tetapi resiko yang dihadapi oleh peminjamnya amat besar dari jumlah bayaran balik yang tinggi kerana sudah diperakukan dengan kadar faedah yang tinggi hingga kadang-kadang terpaksa berpindah-randah melarikan diri dari ceti haram dan Ah Long ini dan yang paling teruk peminjamnya terpaksa untuk hilang nyawa.

Dari hujah semasa inilah kita lihat betapa Allah SWT memberikan pahala yang sangat besar kepada pemberi hutang kepada mereka yang sangat memerlukan dari kesempitan mereka yang sangat berharap kepada bantuan dan pertolongan kita.

Marilah kita bermuhasabah diri untuk membantu adik-beradik dan sahabat handai kita keluar dari belenggu kesempitan kewangan dengan cara berlapang dada untuk memberikan pinjaman peribadi terhadap mereka jika mereka datang untuk memohon bantuan dan pinjaman dari kita dan yakinlah kita bahawa Allah itu tidak sekali-kali memungkiri janjiNya.

Tiada ulasan: