Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Selasa, 7 Julai 2009

Tanda Kematian Hamba Siri 1.

Bila tiba ajal seseorang maka tiada siapa yang akan dapat menghalangnya walau baiamana sekali canggihnya peralatan perubatan kini namun itulah yang dinamakan agongnya kuasa allah yang maha Pencipta dan maha Berkuasa.
Seperti apabila turunya hujan ia akan memperlihatkan kepada kita tanda-tanda hujan akan turun seketika nanti, bermula dengan mwndungnya awan dilangit disusuli dengan tiupan angin kemudian barulah ia akan turun membasahi bumi begitulah apabila akan tibanya ajal kita.
Allah SWT tidak akan sekali-kali berlaku kejam dan tidak bertimbangrasa kepada hambanya, Allah akan memperlihatkan kepada kita betapa tanda-tanda kematian itu akan menjelma apabila umur kita sudah berada dipenghujungnya.


Hanya orang-orang yang beriman dan beramal soleh sahaja yang mampu menjiwai perasaan dan tanda-tanda tersebut namun bagi orang-orang yang fasik dan kufur ingkar kepada Allah akan tetap tidak akan dapat merasakan kehadiran tanda-tanda kematian mereka yang menyebabkan mereka akan terus lalai dari berzikir mengingati Alah.
Bagi orang-orang beriman dan bertaqwa mereka pasti akan redha akan kematian mereka dan mengharapkan keampunan dari TuhanNya kerana itu sepanjang hayat mereka akan dipenuhi dengan bekalan yang akan menguntungkan mereka apabila bertemu dengan kematian dan kehidupan sesudah itu.

Firman Allah yang bermaksud; " carilah bekalan dan sebaik-baik bekalan kehidupan adalah Taqwa"...

Seumpama buah-buahan yang masih muda terkadang akan jatuh juga ke bumi kerana busuk atau dimakan ulan yang tidak perlu ia jatuh sementara mengunggu tua dan ranum. begitu juggalah halnya dengan kehidupan kita, golongan muda dan remaja yang betindak liar ini merasakan bahawa mereka itu masih muda remaja seakan mereka tidak akan mati namun hakikat kematian itu tidak memerlukan usia yang matang dan tua untuk mati.

Kita kadang terleka dengan perubahan yang ada pada fizikal tubuh kita apabila usia yang kian meningkat kita akan mendapati rambut kita mula beruban, kedut pada kulit muka dan anggota lain, sering lengguh pada sendi-sendi dan pelbagai penyakit mula menyerang kita, semuanya itu merupakan tanda-tanda alwal kematian kita.
Yang namanya manusia itu degil dan angkuh sifatnya kerana bila uban mula melengkari rambutnya mereka dengan sengaja mencari pewarna rambut untuk menghitam kan kembali bahkan yang lebih teruk lagi apabila warna yang dipilih itu kadangkala seumpama bulu burung kakak tua dan belatuk sahaja tanpa segan silu dan tanpa sedar yang usianya sudah tua. Kulit muka ditengangkan dengan teknik botok dan sebagainya untuk meneggangkan kulit namun satu kebesaran allah yang tidak mampu diubah ialah suara yang memperlihatkan ketuaan kita.

Mata kita sudah tidak secerah dulu apabila kita sudah rabun dan mengharapkan bantuan cermin mata untuk membaca dan melihat dengan lebih cerah kembali, begitulah dengan kaki kita yang sudah mulai lemah dan tidak mampu untuk berdiri dengan lama serta memerlukan tongkat dan sebagainya. Itulah tanda-tanda umur kita sudah berada diambang ajal kematian.

Bersambung

Tiada ulasan: