Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Ahad, 12 Julai 2009

Menyambut Kelahiran Orang Baru Antara Adat Dan Ibadat

Betapa gembiranya bagi pasangan suami isteri dan anak saudara lain apabila mendapat kelahiran seorang cahaya mata kurniaan dan amanah allah yang bakal menyerikan lagi kehidupan pasangan suami isteri. Menimang cahaya mata adalah suatu impian yang sangat di idamkan kerana itulah tanda pengikat kasih sayang dan cinta suci antara pasangan suami isteri.

Namun bagi kebanyakan korang melayu kita , mereka sangat teruja apabila mendapat cahaya mata tersebut lalu mereka akan mengadakan pelbagai majlis bagi meraikan kehadiran orang baru itu. Antara majlis yang sering dilakukan oleh pasangan suami isteri atau datuk bagi bayi tersebut dengan mengadakan majlis kesyukuran, potong jambul, majlis berzanji dan marhaban dan sebagainya.

Dalam kegairahan mereka menyambut dan mengadakan majlis-majlis tersebut rupanya mereka terlupa dan terleka sesuatu mengenai ajaran islam tentang menyambut kelahiran bayi ini.

Kita dapati ramai dari kalangan ahli masyarakat kita sibuk dngan majlis kesyukuran yang dipenuhi dengan acara bacaan berzanji dan merhaban dan di ikuti pula dengan majli potong jambul dan berendui. Tidak dapat dipastikan dari mana sumber rujukan mereka mengadan majlis yang sedemikian rupa.

Islam tidak mengajar kita untuk memenhui majlis kesyukuran itu dengan bacaan marhaban dan berzanji semata-mata apatah lagi majlis potong jambul dan berendui, tetapi inilah sunah orang Melayu yang sukar untuk diperbetulkan.

Islam mengajar kita apabila kita menyambut kelahiran orang baru dalam hidup kita ialah menyambutnya dengan penuh kesyukuran dan setelah tujuh hari kelahiran tersebut maka kita disunatkan untuk menyembelih Aqiqah serta di ikuti dengan memberi nama kepada bayi tersebut dengan nama yang baik-baik dan mentahnikkan bayi tersebut serta dicukur rambut bayi berkenaan.

Berbeza dengan amalan dan budaya orang melayu yang lebih mengutamakan majlis yang dinyatakan seperti diatas dengan menanggung perbelanjaan yang tidak kurang hebatnya tetapi mereka seakan menidakkan amalan menyembelih aqiqah, mencukur rambutn mentahnik dan memberi nama.

Nyata ia sangat berlawanan dengan ajaran dan kehendak islam. Kita amat hairan kenama kita masih meneruskan majlis dan upacara tersebut dan merasakan bahawa bacaan marhaban dan berzanji itu lebih utama, memotong jambul itu lebih utama, berendui itu lebih utama.

Bila ditanya mengapa tidak di aqiqahkan sekali bayi ni? pelbagai jawapan jahil yang diberikan. Ada yang menyatakan kosnya terlalu tinggi, saja nak buat majlis kesyukuran dulu, nak tunggu bayi ni besar dulu sebab nanti dia boleh tengok orang sembelihkan akikah dia dan pelbagai alasan yang diberikan.

Kos terlalu tinggi? Buat majlis kesyukuran biasa pun kadangkala mencecah RM 1000.00. Cuba kita kira kos yang dibelanjakan bila maslis tersebut dibuat dengan bunga telurnya, bunga rampainya, hadiah utuk tetamunya, makan dan minumnya dan jika kita mengikut kehendak Islam kita hanya membeli seekor kambing yang berharga sekitar RM 600.00, perkakasan memasak dan ia tidak sampai pun RM1000.00 jika kita pandai berhemat dalam p[erbelanjaan dan jika ia lebih sekali pun tanggungjawab terhadap melaksanakan ibadah Sunat Muakad sudah selesai dan dimanakah ruginya?

Saya meyeru kepada seluruh warga muslim agar kita dapat memahami keutamaan dalam melaksanakan sesuatu ibadah dan jangan terlalu mengikut adat yang membelakangkan tuntuan sesuatu ibadat seperti yang dibahaskan diatas. Buan maksud saya untuk menidakkan majlis-majlis yang biasa dibuat untuk bayi tersebut tetapi pada saya ia sangat merugikan apabila kita meninggalkan ibadah aqiqah yang dihukumkan sebagai Sunat Muakad ini. Wallahualam.....

Bersambung ke Hukum Aqiqah. Insyallah

Tiada ulasan: