Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Jumaat, 16 Julai 2010

Siri Tazkirah Kematian 3 : Rebah di night club

lebih kurang 3 tahun lalu satu kenangan yang masih segar terpahat dalam jiwa saya apabila saya diminta untuk menguruskan jenazah seorang lelaki yang tidak saya kenali.

tanpa ada syak dan ragu saya tampil untuk memenuhi permintaan ahli waris yang menghubungi saya untuk menguruskan jenazah tersebut kerana ia menjadi tanggungjawab saya apabila ada orang yang meminta bantuan saya untuk menguruskan jenazah walaupun ia sebenarnya adalah fardhu kifayah sahaja namun menjadi wajib kepada mereka yang diminta untuk menguruskan jenazah.


ketika saya sampai di bilik pengurusan jenazah saya seperti biasa akan mendapatkan mayat yang sudah terbukur kaku diatas platform mandi untuk mendapatkan ukuran jenzah terlebih dahulu untuk menyediakan kain kafan.


jenazah tersebut tampak kelihatan seperti biasa sahaja. saya terus tanpa lengah memotong kain kafan dan membuat persiapan yang selayaknya kepada jenazah tersebut.


setelah selesai menyediakan kain kafan lalu saya masuk semula ke bilik mandi jenazah untuk proses seterusnya. setelah saya tanggalkan pakaian jenazah iersebut saya dapati ada bau yang kurang menyenangkan hidung saya menghidunya. saya belek setiap anggota jenazah tersebut untuk mencari punca bau itu keluar dan saya yakin ia keluar dari dubur jenazah tersebut. jenazah yang saya balutkan dengan kain putih antara bawah dada hingga bawah lututnya sebagai kain basahan adalah proses biasa bagi saya.


tiba-tiba sahabat saya memberitahu....."ustaz....tengok ni" sambil tanganya mengarah kebahagian dada jenzah tersebut....." subhanallah "..... saya lihat dadanya lebab kehitam-hitaman yang sebelumnya tiada kesan lebam tersebut semasa saya mula membuka bajunya sebentar tadi.....


" ni apa pulak ujian kat kita"....ujar saya kepada teman-teman yang membantu....saya dapati kesan lebam itu semakin lama semakin ketara dan saya amati seakan ada cecair yang keluar dari liang-liang roma simati.....baunya "subhanallah" cukup tidak menyenangkan......


"kita urus macam biasa"....ujra saya kepada teman-teman..... dengan lafaz "bismillahirahmanirrahim" dan membaca niat untuk memandikan jenazah saya mulakan menyiram jenazah tersbut dengan air perlahan-lahan dan meratakan keseluruh bahagian anggotanya.....


lebam kehitaman itu makin ketara dan semakin merebak hingga ke bahagian kerongkongya ...... kami buat tak tahu sahaja.....sambil meneruskan apa yang selayaknya kepada jenazah semasa dia dimandikan......


"ustaz...ustaz"....sapa teman kepada saya lantas saya berpaling kearah muka jenazah dan saya dapati keadaan mukanya juga seperti hangus terbakar seperti lebam-lebam yang lain......


"allahumma anta rabbi la ilaha illa anta subhanaka inni kuntum minazzolimin"....saya mula tidak sedap hati kerana melihatkan keadaan mayat tersebut seakan sudah meleuh sebahagian tubuhnya dan mengeluarkan bau yang sangat tidak menyenangkan hidung saya dan teman-teman.....


kalau ikutkan rasa...nak je saya tinggalkan mayat tersebut sebab dah tak tahan dengan baunya....tapi kami gagahi hingga selesai mandi.....


apabila selesai sahaja kami mandikan jenazah tersebut dengan segera kami kafankan jenazah tersebut dan saya tidak benarkan wajahnya dilihat oleh ahli waris dan sahabat-sahabatnya yang lain.....


bila mendengar saya tidak izinkan....ada ahli waris yang tidak puas hati....kenapa ustaz? saya kata " adalah lebih baik jangan lihat dahulu sehingga sampai di tanah kubur semasa dia hendak dikebumikan nanti.....akhirnya mereka akur tanpa ada syak wasangka....


setelah selesai sahaja saya bertanya kepada hali warisnya punca kematian lelaki tadi..."kami pun tak tahu" kata mereka...."cuba tanya kawan dia tu sebab dia ada sekali"....


saya pun merapat dengan lelaki yang dimaksudkan...." bang...nak tanya sikit" saya bertanya.....nape ustaz?..... sipulan ni mati bila dan kat mana serta kenapa? lebih kuranglah soalan yang saya ajukan kepada lelaki tersebut.....


"susahlah nak cerita ustaz....." kenapa? saya bertanya lagi


begini ustaz "sipulan tu kerja dengan saya...kami selalu lepak kat night club... karaoke...semalam dia minum banyak....tiba-tiba dia sesak nafas kemudian dia terus rebah kat atas pangkuan kawan-kawan...."


lelaki ke perempuan? saya nak kepastian.... "perempuan" jawab lelaki tersebut.....


saya nak kata apa lagi tepuk dahi dan garu kepala yang tak gatal sebagai tanda protes....


"kenapa ustaz tanya? ada apa-apa tak kena ke?" soal lelaki itu kepada saya...


"ada sikit problem kat mayat tu" jelas saya


saya pesan kat lelaki tu....kena berhentilah ke night club dan minum arak tu ...takde faedah....kita akan mati bila-bila masa sahaja....bertaubatlah selagi allah membuka pintu taubatnya kepada kita.....kalau abang nak tahu nanti dah sampai kubur cuba abang buka dan lihat muka dia.....kemudia abang talifon saya...boleh? atau datang jumpa saya.


selang beberapa hari dia menghubungi saya dan ingin berjumpa dengan saya....lalu kami berjumpa selepas solat jumaat di Surau solat jumaat al-munir taman lestari perdana..... bila dia jumpa saya dia terus peluk saya dan menangis teresak-esak....."saya takut ustaz" ...."saya takut" .... "boleh tak ustaz bantu saya?"....."insyaallah" jawab saya ringkas....


baca dan fikirlah sendiri......kalau rasa diri tu hidup selama-lamanya terusklan bernight club dan tongganglah arak banyak-banyak dan sokonglah orang yang menyokong arak dan yang beri lesen arak dan yang beri lesen kelab-kelab malam.....mrk albanjari

Tiada ulasan: