Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Isnin, 25 Januari 2010

Mencari Nilai Taqwa Siri 3 : Murahnya Nilai Bohsia

Baru-baru ini saya telah mengakad-nikahkan pasangan pengantin dalam keadaan yang luar biasa seperti kelaziman pasangan pengantin baru dalam majlis akad nikah.

Seorang teman berbisik kepada saya dengan nada keheranan kerana tiada kelibat wali dan kaum keluarga pengantin perempuan dan kedatangan mereka hanya di iringi dengan beberpa orang sahaja.

Perkara yang berlaku terhadap pasangan ini sudah saya maklumi namun kerana tugas dan tanggungjawab saya hanya pendamkan dan hanya secebis nota dalam sokongan pernikahan saya kepada Pendaftar iaitu setatus pemohon adaha thaib dan telah hamil........bulan.

Apabila permohonan itu telah diluluskan oleh PAID maka tanggungjawab saya seterusnya menjalankan akad nikah dengan keizinan dari wali sang pengantin perempuan menerusi surat wakalah wali.

Seperti telahan dan rungutan teman-teman yang hadir dalam majlis tersebut saya sambut dengan nada bersahaja sahaja.

Teman-teman merungut murahnya maruah budak perempuan ni ..ustaz! sampai cincin sebentuk pun takde....hantaran lagi la takde...cuma mas kahwin jer RM 300.... so nilai budak tu RM 300 je la....

Saya nak kata apa lagi...biarkan je sahabat-sahabat mengomel tentang perkara tersebut. Moralnya kepada kita semua agar sentiasa menjadikan segala perintah agama dihadapan dan keutamaan berbanding perkara-perka lain.

Bila kita memahami sagala nilai taqwa dalam urusan keluarga dan pendidikan anak-ana serta menjadikan syariat dalam kita menguruskan urusan rumahtangga maka kita akan dapat lahirkan idaman kita untuk melihat Rumah ku Syurga Ku akan terbina dan terhasil.

Apabila anak gadis kita berada diluar kawalan dan jagaan kita kerana merantau untuk mencari ilmu dan pekerjaan bukanlah lesen untuk mereka melakukan apa sahaja menurut hawa nafsu mereka.

Masih menjadi tanggungjawab para ibu bapa untuk mengambil tahu dan kena buat ziarah mengejut terhadap kediaman anak-anak gadis kita untuk terus memelihara iman dan tatasusila kita sebagai warga muslim yang baik. Wallahualam

Tiada ulasan: