Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Selasa, 5 Januari 2010

Ape Cerita ?

Pada satu hari ada tiga orang sahabat sedang rancak berbual di kedai mamak disebuah tempat di atas kayangan.

Ketiga-tiga sahabat ini kebetulanya terdiri dari 3 dari bangsa dan keturunan serta agama yang berbeza namun atas konsep 1 kayangan mereka hidup aman damai dan harmonis dalam kelompok masyarakat mereka.

Dalam rutin harian biasa mereka menjalani aktiviti macam orang kebanyakan, bekerja, bermasyarakat dan bersosial serta berpolitik dan sebagai mana layaknya.

Sedang asyik berbual sambil minum teh tarik pekat manis tiba-tiba si Ah Chong melihat jam tangan sambil berkerut dahinya lalu dia bingkas bangun serta merta dan ingin meninggalkan teman-temanya minum sambil berkata " maaf bro, wa kena pi Tokong nak sembahyang...."

Lantas si Mail Kedaung bertanya " hang nak pi sembahyang ?

Ye ! jawab si Ah Chong....

"Hang sembahyang sembah sapa "? tanya Mail Kedaung

"Wa sembahyang sembah Allah meh"....jawab Ah Chong dengan penuh yakin

Ok ! kata si Mail Kedaung

"Eh ! Bala hang tak pi sembahyang juga ker? tanya Mail Kedaung kepada si Bala yang berketurunan india...

"Nak pi juga petang nanti kat Kuil hujung kampung tu"...kata si Bala....

"Saja nak tanya....aku tengok tu banyak patung-patung kat kuil hindu tu tapi hang sembahyang sembah saper ha" !...soal si Mail Kedaung lagi...

"Aku pun sembahyang sembah Allah juga !...tegas si Bala

"Alamak !!! apa dah jadi ni... rungut si Mail Kedaung sambil tepuk kepala keheranan.

"Si Ah Chong sembah Allah, si Bala pun sembah Allah, aku dan orang islam pun sembah Allah....takan lah tuhan yang aku sembah sama macam tuhan yang depa sembah"...rungut si mail Kedaung.

"Habis tu ape beza aku dengan depa" ? soal si Mail Kedaung dalam benak fikiranya...

"Pasai apa jadi lagu ni "? rungut si Mail Kedaung.. "ni mesti ada yang tak kena"...... rungutnya lagi.

Setelah puas berfikir akhirnya barulah Mail Kedaung ingat pada zaman dahulu ada sebuah negeri di bawah bayu sana telah membenarkan kelompok bukan Islam menggunakan Kalimah Allah yang dibuat oleh sistem kehakimanya yang koyak rabak demi memuaskan nafsu pihak-pihak yang berkepentingan.

Moral : Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membenarkan akhbar mingguan Herald-The Catholic Weekly menggunakan perkataan Allah dalam penerbitannya....mungkin akan menjadikan seketsa diatas berlaku pada satu hari nanti jika tidak diambil tindakan sekarang.

Tiada ulasan: