Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Rabu, 20 Mei 2009

Sifat Hari Qiamat

Imam Al-Gazali mengingatkan kita " hendaklah kamu wahai orang-orang yang miskin daripada bekal akhirat dari bekalan yang besar untuk diushakan serta panjang masanya lagi tegas perintahnya, bersangatan huru-haranya serta hisab dan balasanya yang maha adil serta sudah hampir tiba masanya".
Firman Allah dalam surah al-Maarij yang bermaksud " Sesungguhnya sekelian manusia melihat hari kiamat itu jauh lagi pada hal Kami melihatnya ia sudah hampir"
Pada hari kiamat itulah akan diperlihatkan :
1. Langit akan terbelah.
2. Bintang-bintangtelah bertaburan akibat dari goncangan yang kuat.
3. Bintang-bintang yang bbercahaya akab berubah warnanya.
4. Matahari akan terpadam cahayanya.
5. Gunung-ganang akan tercabut dari pasaknya.
6. Awan tidak menurunkan hujan lagi.
7. Laut akan naik gelembung memuntahkan segala isinya serta akan menjadi satu.
8. Binatang akan dikumpulkan dan dibalas akan perbuatanya kemudian dikembalikan menjadi tanah.
9. Neraka jahim akan dinyalakan dengan marak.
10. Syurga kan didekatkan kepada orang-orang yang mukmin.
Pada hari itu gunung-ganang akan menjadi lebur, bumi pula telah terbentang luas seumpama tikar dan tiada lagi gunung-ganang serta bukit-bukau yang menghadang kerataanya.
Pada hari itu kita diperlihatkan bumi akan bergoncang sekuat-kuat goncangan yang tidak tergambar oleh manusia serta akan mengeluarkan isi perutnya segala yang tertanam didalamnya sama ada dari emas, perak mahupun manusia yang telah mati.
Pada hari itulah dikeluarkan manusia dari perkuburan mereka dengan bertaburan semuanya pergi menuju ketempat perhimpunan untuk di Hisab amalanya serta menerima pembalasan dari amal perbuatanya.
Pada hari qiamat itulah akan tercabut gunung-ganang dari pasaknya kemudian ia akan berlaga sesama sendiri hingga menjadi debu maka pada hari itulah berlakunya hari Qiamat.
Langit pula akan terbelah dan runtuh kerana sudah hilang pasak kekuatanya. Segala para Malaikat akan duduk di tepi-tepi dan menjunjung Arys Tuhan yang Maha berkuasa diatas kepala seluruh para malaikat.
Manusia pada hari itu akan dihimpunkan dan tiada seorang pun yang akan terlepas lari serta bersembunyi serta tidak ada sesuatupun amalan yang mampu disembunyikan dari Hakim yang Maha Adil melainkan semuanya didalam perhatian dan pengetahuanNya.
Pada hari tiulah manusia akan menjadi tercengan dan bengang sehingga para ibu yang mengandung akan terberanak, para ibu yang sedang menysuskan anaknya kan terlepas dari dakapanya dan manusia kan kelihatan mabuk terhoyong-hayang bukanya kerana mereka mabuk tetapi mabuk menuju kehancuran kerana azab Allah sedang turun melanda.
Pada hari itu juga orang-orang yang berbuat maksiat tidak boleh bercakap lagi dan tidak akan ditanya lagi akan kelakuan mereka kecuali dipegang jambul atau kakinya kemudian terus dihumban ke neraka yang sedang kehausan penghuninya.
Pada hari itulah manusia akan tahu untung nasib sedndiri samada ditempatkan bersama orang-orang yang mendapat kebaikkan dan kebajikan ayau bersama orang-orang yang mendapat kerugian dan azab.
Wallahualam....disunting dari Kitab Bahrul Mazi jilid 17.
Insyaallah akan bersambung.

Tiada ulasan: