Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Jumaat, 25 Julai 2008

Hadis Pilihan Dari Hadis Akhir Zaman

Hadis Nabi SAW yang menceritan penyebab "Bala" Allah akan ditimpakan kepada sesebuah masyarakat. Sehubungan dengan itu saya nukil kan kembali hadis ini sebagai peringatan dan pengajaran kita moga ia memberikan iktibar yang menginsafkan setiap pembaca dalam blog ini.
Daripada Ali bin Abi Thalib r.a Rasulullah saw bersabda ;" apabila umatku telah membuat lima belas perkara, maka bala' pasti akan turun kepada mereka ;
1. Apabila harta negara hanya berlegar pada orang-orang tertentu,
2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan / kekayaan.
3. Zakat dijadikan hutang.
4. Suami menuruti kehendak isterinya.
5. Anak derhaka terhadap ibunya.
6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawanya.
7. Dan ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.
8. Suara sudah ditinggikan didalam masjid.
9. Yang menjadi ketua sesuatu kaum adalah orang yang terhina diantara mereka
10. Seseorang yang dimuliakan kerana ditakuti kejahatanya.
11. Arak sudah diminum dimerata tempat.
12. Kain sutera banyak dipakai oleh orang lelaki.
13. Para artis dijanjung-sanjung.
14. Muzik banyak dimainkan.
15. Generasi akhir umat ini melaknat ( menyalahkan ) generasi pertama ( sahabat-sahabat Nabi ). maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau terkena gempa bumi ataupun mereka akan dirubah menjadi makhluk lain.
Hadis riwayat At-Termidzi.
Keterangan ringkas : Dunia pada hari ini telah berbuat dan melakukan apa yang telah disabdakan oleh Nabi saw ini cuma masih belum sampai kepada keperingkat akhir yang bakal menerima bala' seperti yang dinyatakan oleh Nabi seperti diatas.
Negara kita sebenarnya memperlihatkan kesemua 15 perkara itu telah terang dan nyata berlaku dalam kelompok masyarakat kita umat islam dari kelompok bangsa Melayu.
Dari apa yang kita dapat fahami dari keterangan dalam hadis ini maka layaklah kita sebenarnya ditimpakan bala' itu namun barangkali masih ada lagi dalam masyarakat kita para alim ulama dan tok-tok guru yang alim dan makbul doa mereka menyebabkan terhalangnya bala' itu menimpa kita.
Justeru marilah kita menginsafi segala durja dan maksiat yang pernah kita lakukan samada yang kita sedari atau tidak dan kembali kita bertaubat dan beristigfar kepada Allah swt mudah-mudahan kita diberi keampunan dan hidayahNya. Amin ya Rabbalalamin......ust reza

Tiada ulasan: