Islamic Widget



Abdullah bin Umar radhiyallohu 'anhu berkata, "Manusia akan senantiasa berada di jalan yang lurus selama mereka mengikuti jejak Nabi shalallahu alayhi wasallam". (HR. Baihaqi, Miftahul Jannah no.197)

Rabu, 14 Oktober 2009

Rahsia Kalimah Tauhid Yang Agung


Abu Hurairah dan Abu Sa'id meriwayatkan sebuah hadis Qudsi daripada rasulullah s.a.w. tentang ucapan kalimah tauhid la ilaha illa Allah.


"Apabila seorang hambaNya mengucapkan kalimah :


لااله ألله والله اكبر


" Tiada Tuhan selain Allah dan Allah Maha Besar" lalu Allah s.w.t. menjawab " Hamba-Ku berkata benar. Tiada Tuhan selain Aku dan Aku Maha Besar".


Apabila seorang hamba mengucapkan :


لااله الا الله وحده


" Tiada Tuhan selain Allah, Tuhan yang Maha Esa ", lalu Allah s.w.t. menjawab "Hamba-Ku berkata benar, Tiada Tuhan selain Aku yang Maha Esa."


Apabila seorang hamba mengucapkan :


لااله الا الله وحده لا شريك له


" Tiada Tuhan selain Allah, Tuhan yang Maha Esa tiada sekutu bagi-Nya ". lalu Allah s.w.t. menjawab " Hamba-Ku berkata benar, Tiada Tuhan selain Aku dan tiada sekutu bagi-Ku ".


Apabila seorang hamba mengucapkan :


لااله الا الله له الملك واله الحمد


" Tiada Tuhan selain Allah, segala kekuasaan milik-Nya dan segala puji bagi-Nya". lalu Allah s.w.t. berkata " Hamba-Ku berkata benar, Tiada Tuhan selain Aku. Segala kekuasaan milik-Ku dan segala puji bagi-Ku".


Apabila seorang hamba mengucapkan :


لااله الا الله ولا حول ولا قوة الا بالله


" Tiada Tuhan selain Allah. Tiada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan Allah ". lalu allah menjawab " Hamba-Ku berkata benar. Tiada Tuhan selin Aku. tiada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan-Ku"


Hadis riwayat Ibn Majjah

Tiada ulasan: